środa, 8 grudnia 2010

Kto to animator

Będąc studentami pedagogiki o specjalności animacja społeczna chcemy przedstawić bliżej prace animatora ;D

Animacja jest metodą aktywizacji społecznej różnych środowisk. Powstała we Francji, w latach 60. Wywodzi się z koncepcji kultury integralnej, głoszonej przez Andre Malraux. Punktem wyjścia do stworzenia nurtu animacji były przemiany francuskiego społeczeństwa w społeczeństwo konsumpcyjne o wysokim poziomie życia, nie mającego wartości nadrzędnych. Animacja była próbą odrzucenia formalizacji, hierarchizacji i biurokratyzacji w relacjach między ludźmi. Miała na celu odrodzenie prawdziwego życia społecznego, opartego na naturalnych grupach oraz autentycznej komunikacji społecznej.
Animacja społeczno-kulturalna jest metodą aktywizacji społecznej różnych środowisk. Animacja jako metoda pracy dostrzegła kontekst środowiskowy i instytucjonalny, w jakim funkcjonują grupy. Dzięki temu stała się metodą pobudzania obywateli do działania na rzecz społeczności lokalnej, a więc odnajdywania i uruchamiania sił tkwiących w środowisku. Drugorzędne są więc specyficzne obszary działań (kultura, edukacja, pomoc społeczna, przedsiębiorczość), ponieważ najważniejsza staje się w tym podejściu metoda pracy w środowisku.  Integrację wewnętrzną społeczności inicjuje animator bądź grupa animatorów, na zlecenie władz, stowarzyszeń społecznych lub wyznaniowych.

Animacja jest też kierunkiem działania. W tym ujęciu składają się na nią:
  • oddziaływania, które mają na celu ułatwienie jednostce i grupie udziału w bardziej aktywnym i twórczym życiu,
  • łatwiejsze porozumiewanie się z innymi,
  • współudział w życiu środowiska.
Animacja podejmuje wychowawcze pośrednictwo między nowymi technikami przekazu, wartościami i dobrami kultury.

Cele animacji:
  • edukacja (rozwój umysłowy i wiedzy człowieka)
  • komunikacja
  • integracja
  • partycypacja (uczestnictwo, udział jednostek w większej grupie, formacji, projekcie czy instytucji)
  • enkulturacja (naturalny, bezbolesny proces ponadpokoleniowego, świadomego i nieświadomego nabywania kompetencji kulturowych, tworzących system wartości danej grupy społecznej, przez uczestnictwo w danej kulturze)
W Polsce pojęcie to występuje przede wszystkim w kontekście animacji kultury (wspieranie twórczości i rozwoju poszczególnych osób i grup) lub szerszej animacji społeczno-kulturalnej (pobudzanie aktywności kulturalnej lokalnych społeczności). Zawsze jednak oznacza ożywianie, zachęcanie, skłanianie do działania, zgodnie z łacińskim źródłosłowem (łac. anima).
Pojęciu animacji przypisuje się zarówno teorie (z wielu dyscyplin naukowych), jak i praktyki socjotechniczne, profilaktyczne, psychoterapie, działalność wychowawczą, pracę wolontarystyczną lub edukację pozaszkolną. W tym znaczeniu animacja jest wszystkim: celem, procesem, metodą i formą działań w sferze kultury oraz społeczno-edukacyjnej.

W ujęciu Barbary Jedlewskiej animacja jest sposobem oddziaływania mającym na celu wychowanie i kształcenie jednostek, grup i środowisk przez kulturę i dla kultury (w jej szerokim ujęciu). Polega na stosowaniu serii zabiegów wyzwalających twórcze potencjały, pobudzających i motywujących do kreatywnych działań, integrujących ludzi między sobą, a także z otaczającym światem, wspomagających rozwój duchowy, autokreację, pobudzających ciekawość poznawania i potrzebę tworzenia kultury, wspierających i promujących aktywność kulturalną i społeczną.

Animatorzy są najczęściej kojarzeni z pracą animatora czasu wolnego. Animator czasu wolnego to nazwa stanowiska pracy w hotelarstwie, która określa pracownika, zajmującego się organizacją czasu wolnego ludzi, przebywających w ośrodkach wczasowych i turystycznych.
Podstawowa funkcja animacji czasu wolnego to zapewnienie turystom rozrywek podczas ich pobytu w danym miejscu. Najczęściej przybiera to postać zorganizowanego programu animacyjnego, w którym znaleźć można zajęcia sportowe, plastyczne, teatralne, muzyczne i specjalne animacje dla dzieci.

Najczęściej spotykane formy pracy Animatora czasu wolnego:
  • Kids Entertainer - animator zajmujący się grami i zabawami dla dzieci i młodzieży (najczęściej od 3 do 16 lat)
  • Sport Entertainer - animator prowadzący zajęcia rekreacyjne i sportowe w hotelu, organizujący, sędziujący i koordynujący rozrywki sportowe turystów
  • Show Entertainer - animator zajmujący się wieczornymi występami (np. karaoke, skecze, wybory miss hotelu itp.)
  • All-Round Entertainer - animator pełniący wszystkie powyższe role jednocześnie - wszechstronny
Do najważniejszych funkcji samej animacji czasu wolnego należą:
  • relaksacyjna - rozrywka prowadzi do odreagowania stresów związanych z pracą i obowiązkami codziennymi;
  • integracyjna - zajęcia animacyjne integrują turystów i doprowadzają do nawiązania nowych znajomości;
  • motywacyjna - animacja mobilizuje turystów do aktywnego spędzania czasu wolnego;
  • progresywna - udział w zajęciach animacyjnych prowadzi do samorozwoju jednostki

źródła:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Obserwatorzy